Yes! Een nieuwe website & weblog!
De geboorte van mijn nieuwe website bracht me op een goed idee om in mijn nieuwe weblog direct een waardevol instrument te bespreken.
2 vliegen in één klap. een nieuwe website en direct een paar artikelen voor mijn blog. 🙂
Het gaat hier om ‘de logische-niveaus’ (Bateson & Dilts).
Persoonlijk vind ik dit een briljant model en gebruik deze dan ook in veel van mijn trainingen.
De logische niveaus in communicatie
Missie, doel, zingeving | Waar wil ik naartoe, wat is het doel/nut? |
Identiteit | Wie ben ik, wat voel ik, hoe denk ik over mezelf? |
Waarden & overtuigingen | Wat is belangrijk voor mij en waarom? |
Vaardigheden | Hoe doe ik dingen? Wat kan ik nog leren? |
Gedrag | Wat laat ik zien aan (minder) functioneel gedrag? |
Omgeving | Welke invloed heeft de omgeving op de situatie? |
Waarvoor kun je het model ‘de logische niveaus in communicatie’ goed gebruiken?
- Je kunt hiermee eenvoudig en snel analyseren waarom situaties minder goed zijn uitgepakt
- Je komt er snel achter op welk vlak je effectiever kunt zijn
- Een interessante manier om een plan uit te werken
Kortom, een mooi instrument om (nog) succesvoller te worden, eenvoudig te kunnen reflecteren én op een praktische en effectieve wijze te kunnen plannen, schrijven, doelen op te stellen en opdrachten te geven of uit te voeren.
Een ‘need-to-know’ voor elke manager en een kado voor elke medewerker!
In de volgende blog’s behandel ik telkens één niveau uitgebreid
Op deze manier heb je over enkele weken een mooi instrument in handen die je helpen effectiever te zijn. In welke context dan ook.
Wil je hiervan de handout ontvangen?
Stuur me dan even een email, je ontvangt dan een globaal overzicht van de logische niveaus in communicatie.
Deze handout helpt je ook om het korte verhaal hieronder beter te begrijpen.
De woorden die in de tekst hieronder tussen haakjes staan geven aan met welke ‘laag/nivo’ deze dynamiek te maken heeft.
Onrust, onzekerheid, teleurstelling, blijheid en trots
De totstandkoming van mijn nieuwe website heeft heel wat voeten in aarde gehad. Zeker niet alleen voor mij maar ook voor mijn websitebouwer Marco Borghardt én niet op de laatste plaats mijn vriendin Petra Smulders. Dankjewel partners voor het geduld, de vele aanpassingen én de meningsverschillen. Dit laatste is erg belangrijk. ‘Alleen wrijving geeft glans.’
Wat een impact
Een nieuwe website kun je eigenlijk vergelijken met een geboorte (identiteit).
Iets wat voor jou belangrijk is (niveau; waarden).
Alleen mag je deze creatie zelf maken (niveau: gedrag), je bent er zelf bij (niveau:omgeving) en je kunt het dus beïnvloeden (niveau:vaardigheden).
Maar weet je eigenlijk wel goed wat je wilt bij de start van zo’n proces (niveau: missie, doel, zingeving)?
Ben je altijd wel handig bezig (niveau:gedrag)?
Ik zal je de details besparen maar waarschijnlijk herken je deze dynamieken ook bij jezelf. Hieronder een op paar voorbeelden waarbij ik direct aangeef op welk niveau ze thuishoren.
- Het heeft veel langer geduurd dan verwacht (doel, tijd en omgeving).
- Het heeft veel meer energie gekost dan gedacht (identiteit).
- Ik heb me over dingen onzeker gevoeld (identiteit en emotie).
- Dingen hebben me geïrriteerd (emotie) wat merkbaar was voor anderen (omgeving).
- Ik was het regelmatig niet eens met de ander en vond dat dingen anders moesten (waarden en overtuigingen).
- Dit had duidelijke gevolgen voor mijn manier van communiceren (gedrag en vaardigheden).
Het hele proces het afgelopen jaar heeft zoveel met me gedaan dat ik me nu pas besef dat het bijna klaar is en dat ik ook erg trots ben op het resultaat.
Ken je dit gevoel?
Ergens zo naar verlangen en als het er eenmaal is, na zo hard gewerkt te hebben, dan lijkt het bijna weer normaal.
2e blog: niveau Omgeving
In mijn volgende artikel start ik met de uitleg van het laagste niveau: ‘Omgeving’.
Heerlijk om met elkaar op weg te zijn. Ik hoop je de volgende keer weer te ontmoeten. Op welke wijze dan ook.
En weet: veranderen heeft tijd nodig, doe het in kleine stapjes.
We spreken elkaar weer snel!